På morgonkvisten så har Wille fått vara på äventyr! Idag med var det träning för Jennie Larsson så jag, mamma och syrran tog med oss hästarna och hundarna för en riktig mysstund. Wille som levde rövare på vägen hem när vi hämtade honom, skötte sig exemplariskt vid lastning och färd idag- stolt! Vickan red först vilket betydde att jag hade gott om tid för att visa Wille runt då det var första gången vi åker iväg tillsammans. Wille själv var hur cool som helst och vi lulla runt inne i ridhuset medan Vickan och Lady trimmade. Det var även första gången vi red i ett ridhus tillsammans och det var verkligen roligt att rida på lång bana med honom, plötsligt kändes han inte så stor och långsidorna tog inte slut på tre galoppsprång.
 
Wille var otroligt lugn och jag kunde verkligen fokusera på att rida och inte på att behöva ta ned honom till jorden igen varannan minut. Jennie var min "spegel" idag vilket betyder att jag red precis som jag ville och brukar medan hon hjälpte och påminde när det behövdes. Jag känner att jag fick bra tips på att lösa vissa områden på ett enklare vis och checka av hur det verkligen ska kännas när man genomför specifika övningar- man vet oftast hur man vill att det ska kännas i slutändan men det är svårare hur alla steg längs vägen ska vara för att det ska bli rätt och undvika så att man inte får något halvdant. Vi fick även börja öva på förvänd galopp vilket jag tycker är i god tid men som ej har gått tidigare då han inte riktigt får plats på vår 40m bana, jag har fokuserat mycket på att bara få honom starkare innan jag tänkt börja med det men idag gick det väldigt bra och det är skönt att få hjälp hur man ska tänka för att inte förlora hans självförtroende.
 
Det var riktigt skojjigt att träna idag, framför allt för att se hur han är på borta plan och få se sig själv i spegeln när man rider. Sen är det alltid trevligt att träffa fina Jennie!
Som ni kanske ser på bilderna nedan så har han lugnat ned sig otroligt mycket på de här månaderna (för er som sett bilder eller Wille live sen tidigare) och dessutom lagt på sig rejält i hull och muskler. Vi fokuserar nu bara på att han ska få ork och använda bärkraft istället för påsjkutskraft så att han sedan får chansen att visa sina kapaciteter och gångarter ordentligt och det på rätt sätt. Det är en bra bit kvar tills vi är något som när klara men vi är på väg i alla fall!
 
/Julia

Kommentera

Publiceras ej