Igår morse när jag skulle åka till stallet började de på Nyhetsmorgon prata om arbetsvillkoren inom hästnäringen samt hur stor skaderisk det faktiskt är att jobba med hästar och att skadorna oftast inte rapporteras. Bra och viktigt att detta diskuteras! Hästbranchen ligger på många håll långt efter angående arbetsvillkor och liknande, men är också ett väldigt komplext område att få en förändring på.
 
Precis som de säger i klippet nedan finns det många unga tjejer som jobbar stenhårt som hästskötare, oftast väldigt många fler timmar än vad som ingår i en normal arbetsdag och till en nästintill obefintlig ersättning. Det hela kanske låter helt uppåt väggarna för en del, men komplexiteten ligger mycket i att det även finns en annan sida av det hela. En sida med fördelar...
 
Jag har ju själv jobbat som hästskötare. Det är ingen dans på rosor, men det är väldigt kul och framförallt lärorikt! Jag visste när jag började jobba att det skulle bli tufft och att det är ett speciellt liv, men för mig var fördelarna övervägande. För mig var det viktigt att få hjälp att utvecklas genom att se och få ta del av träningen som ingick i arbetet. Tycker man dessutom att hästar är bland det bästa som finns så känns det inte så konstigt att jobba så många timmar som man gör. Branchen är svår eftersom det oftast är svårt att få ekonomi i sporten. Detta gör att förtagarna oftast har svårt att betala ut rena pengar i lön, men att man istället ofta får betalt genom lektioner, boende och att få ha hästen uppstallad på anläggningen. 
 
Allt som allt vill jag varken säga bu eller bä i frågan angående arbetsvillkoren. Dock behövs det nog göras en förändring för att i framtiden få stallpersonal som vill jobba. Jag tror att allt fler ungdomar blir mer uppmärksammade och ifrågasättande  angående arbetsförhållandena och då kanske inte tycker att det är värt det. Detta skulle leda till att mycket kunskap skulle gå förlorad. Jag tror att det här måste ses över och diskuteras för vi i framtiden ska kunna fortsätta utvecklas inom sporten. Hästskötararbetet har många gånger varit en inkörsport för framgångsrika ryttare, något som vi inte heller får glömma.
 


 
Länk till klippet hittar du här: http://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=3053284

Kommentera

Publiceras ej