Efter två dagar på Strömsholm är vi nu hemma igen. Det är alltid lika kul att åka dit och få träffa ett helt gäng med likasinnade. Det som nästan inspirerar mig mest under träffarna är att få träffa människor som sliter och kämpar precis som en själv samt att få ta lärdom och granska andras upplägg och syn på sina satsningar, även inom andra discipliner. Det är obeskrivligt!  Någon som jag också inspireras mycket av är Jens.  Under hans föreläsningar är han alltid så otroligt engagerad och expert på att få en att vilja åka hem och jobba ännu hårdare. 

Igår kväll hade vi en föreläsning om mental träning för Johan Plate. Den här gången hade vi i stort sett en repetition på det som vi tidigare har gått igenom. Det handlade mycket om förberedelser inför tävling, hur vi ska försöka påverka våra tankar så att de blir positiva samt hur vi ska försöka bota nervositeten. Mycket genom att hela tiden reflektera; Vad hände? Vad kände? Vad lärde?

 Idag var det en programridning för Lars Andersson på schemat. Jag testade att styra runt en Msv B:4 på Lady. Hon gjorde det bra för att vara första gången, men jag hade önskat att jag kunde ha visat lite mer övergångar och tänjt lite mer på gränserna. Lady gör ju det mesta väldigt bra under ett vanligt ridpass, men när man ska sätta ihop allt i ett program så blir det helt plötsligt inte alls samma kvalité i allt. Vi tappade kontakten lite grann och det blir då inte samma flyt. Lars tyckte framförallt att vi behövde tänka just på kontakten och att hon hela tiden tänker lite mer framåt. 

Efter att ha diskuterat en lång stund med mamma i telefonen på vägen hem så har jag kommit fram till att jag ska börja rida mer programträningar här hemma. För även om jag har tävlat sedan jag var liten och är förhållandevis bra på att rida program, så måste jag bli ännu bättre för att bli bäst. Därför har jag bestämt mig för att lägga in en dags programridning per häst i veckan. Jag ska då försöka ha någon med mig som kan filma en stund så att jag kan få se själv hur det ser ut.

Även om ridkänslan kanske inte var den bästa under dagens programridning så känner jag ändå att det var otroligt bra att få ha ridit programmet och kommit fram till lite nya insikter… Nu ska jag hem och träna helt enkelt!  

Kramar, 
En supertaggad Vickan

Kommentera

Publiceras ej