Jag skrev ju tidigare ett inlägg om att vi har testat ett nytt foder som heter St Hippolyt och jag tänkte här ge er en liten återkoppling om hur vi upplever fodret..
 
St Hippolyt är ett naturligt foder som bland annat innehåller fettsyror och näringsämnen från växter och örter. Det ska även ha ett högt energiinnehåll samtidigt som det har låg halt av stärkelser, något som är viktigt för att förhindra att stora mängder gaser bildas i magen. Fodret är lite dyrare än många andra fodersorter och vi undrade då i början om det verkligen kunde vara så stor skillnad. Men hittills så är mamma, jag och Julia överrens om att det faktsikt är  bra som vi har hoppats på. 
 
Micke och Wille är lite svårfödda av sig. Tidigare har de därför fått äta relativt stora mängder av både grovfoder och kraftfoder. Detta har inte varit helt optimalt då det tar extremt lång tid för dem att äta upp, lätt blir dåligt sommartid och är arbetssamt för tarmarna att bryta ner. Dessutom kostar det skjortan att köpa in allt foder.
 
Med det nya fodret kan vi ge mindre mängder kraftfoder och ändå hålla hästarna fina i hullet och glansiga i pälsen.  Detta resulterar till att det blir ungefär detsamma utgifter för plånboken (kanske till och med mindre) samtidgt som hästarna mår bättre.  
 
Fillifjonkan och Florence älskar det nya fodret, inte minst deras mash. Mashen är som en gröt som man blöter upp med ljummet vatten. Fodret innehåller fibrer och ska stimulera matsmältningen och ämnesomsättningen. Fillifjonkan och Florence struntar till och med i all annan mat tills de får sin gröt. Sötisarna!
 
Summan av kardemumman så måste jag säga att vi  är riktigt nöjda med det nya fodret. Vi har ju inte använt det så länge men som det känns just nu så är jag säker på att vi kommer fortsätta använda oss av det. Någon av er som har testat St Hippolyt? 
 
 
För er som vill veta mer om fodret så kommer det anordnas en föreläsning om St Hippolyt på Kvisthamraskolan i Norrtälje. Jag tror att det är den 19/1 men när jag försökte hitta evenemanget så har det försvunnit någonstans. Återkommer med info när jag hittat det! 
 
Kram
Vickan

 

Kommentera

Publiceras ej